Resevillkor

För dig som gillar att titta på fåglar

älskar natur - vill bo bra och äta gott

Tur och Retur och Birdwave åker till spännande ställen både nära och långt bort. Vi lägger fokus på fågelskådning, bra boende och god mat. Även kulturella inslag får sin plats i flera av resorna.

Oftast är det små grupper med 10-12 deltagare vilket gör att resan blir familjär och gemytlig.

På de flesta resor anlitar vi lokala guider.

Svensk guide är också med på resorna.

Arrangör: Tur och Retur resebyrå, Norra Storgatan 16, 252 20 Helsingborg

orgnr. 556528-1226

Idé och guidning.

Birdwave, Sjöcronas gata 4A, 291 53 Kristianstad

orgnr. 520525-3932

 

Tur och Retur är din partner när du vill göra något spännande och annorlunda.

Aktivera din lugn o ro själ i närmiljö, skåda fågel på noga utvalda platser med fantastisk natur och oftast med inhemska guider.

Allt till en rimlig kostnad och upplevelser för livet.

 

Idé och guidning

Birdwave

Sjöcronas gata 4A

291 53 Kristianstad

orgnr. 520525-3932

Särskilda resevillkor vid paketresor

Arrangemang av resor

Resor är arrangerade av Tur och Retur resebyrå, Norra Storgatan 16, 252 20 Helsingborg

www.turretur.se mail:gabriela@turretur.se orgnr. 556528-1226.

 

Anmälan och handpenning

En bokning är bindande när handpenning er erlagd. Anmälan är minst 20% av slutsumman per resenär, dock lägst 1.000:- per person.

Handpenning skall betalas senast 72 timmar efter bokningstillfället.

När handpenning är betald bekräftar resenären att denne accepterar resevillkoren. Anmälan är bindande när handpenning är betald till Tur och Retur.

Vid bokning senare än 30 dagar innan avresa betalas hela beloppet för resan.

 

Slutbetalning

Slutbetalning skall vara Tur och Retur till handa senast 35 dagar före avresan

om inte annat avtalats mellan kund och Tur och Retur.

Resedokument levereras till kund ca 14 dagar innan avresa.

 

Ändringar

För ändringar som görs av kund i befintlig bokning tar Tur och Retur ut

en avgift på min. 250:- per person samt de ytterligare kostnader som tas ut av researrangör.

 

Avbokningar

Avbokning av beställd resa skall göras omgående och Tur och Retur

kontaktas så snart som detta är möjligt.

 

Avbeställningsskydd

Resenären kan teckna ett avbeställningsskydd mot höga avbokningskostnader.

Resenären har möjlighet att kontrollera att reseförsäkring och avbeställningsskydd finns i hemförsäkring

eller i samband med bankkort eller kreditkortsbetalning.

 

Reseförsäkring

Resenären är själv ansvarig för att giltig reseförsäkring finns under resan.

Den som redan har ett reseskydd i en hemförsäkring eller i annan försäkring kan komplettera denna med tilläggsförsäkring hos

Europeiska Försäkringar, vid behov.

 

Resenärens kontroll av färdhandlingar

Resenären har ett ansvar av att kontrollera färdhandlingarna, så snart som de har erhållits. Eventuella felaktigheter ska meddelas omgående.

Muntliga löften av bokningspersonal skall vara skriftligt bekräftade för att vara giltiga.

 

Flygresor

Flygbiljetten är personlig och kan inte överlåtas till annan person.

Flygresan kan endast utnyttjas på de dagar som står i flygbiljetten med utrese- och hemresedagar.

Kunden har ett ansvar att kontrollera färdhandlingar innan avresa.

Kontrollera med Tur och Retur innan avresa att inga tilltabellsförändringar har inträffat.

Var uppmärksam på de incheckningstider som finns på respektive flygbolag.

 

Incheckning

Resenären har ett ansvar att i respektive land ta reda på vilka check-in regler som finns på respektive destination.

 

Bagage

Olika bagageregler kan gälla för olika länder och destinationer. Kontrollera respektive flygbolags regler innan avresa.

 

Pass och visum

Resenären ska ha pass med giltighet minst sex månader efter avslutad resa.

Till vissa destinationer krävs även visum.

Resenären har ett ansvar att vara informerad av de visumregler som gäller i respektive land som ska besökas.

 

Viktig information

Tur och Retur ansvarar inte för de olägenheter, kostnader eller skador som kan uppkomma under resans gång.

Tur och Retur ansvarar inte för de fall av överbokningar, förseningar, inställda flyg, ändrade ankomst- och avgångstider,

ändrade destinationer eller annat som sker utanför vår kontroll.